Hvad er en landingsside?

De kunder, der kommer ind på din hjemmeside, lander ikke kun på forsiden, men kan lande på alle dine sider som den første side, alt afhængigt af hvilket link, de har klikket på.

Man taler om landingssider ”landing pages” – et begreb, der har rigtig stor betydning, når det handler om søgemaskineoptimering (SEO), annoncering (SEM) og linkbuilding.

Der vil altid være et vist antal sider, som du ønsker, skal være de mest besøgte på din hjemmeside. Det er ofte sider, der omhandler de produkter, som du sælger, men kan også være andre.

Eksempel på landingsside: Magento webshop

For at få flest besøgende på landingssiden, skal den ligge optimalt på Google (vi vil udelukkende koncentrere os om Google her og ikke behandle andre søgemaskiner).  Derfor skal siden være optimeret til et søgeord/en søgefrase eller et sæt af søgeord/søgefraser, som du ønsker, den bliver fundet på.  Landingssiden skal med andre ord søgemaskineoptimeres, både i forhold til de organiske søgeresultater, men også i forhold til eventuelle betalte annoncer, der leder ind på landingssiden.

Call to action

Men ikke nok med, at landingssiden skal tiltale Google. Den skal også tiltale den besøgende, for du ønsker selvfølgelig, at han eller hun skal foretage en handling, når han/hun lander på din landingsside, f.eks. købe produktet (hvis det er en webshop), tilmelde sig et nyhedsbrev, downloade en fil, og måske dermed efterlade sine kontaktoplysninger, eller henvende sig direkte til dig med henblik på eventuelt køb af dit produkt. Med andre ord skal landingssiden skabe et lead.  

Landingssiden skal med tekst og design tydeligt vise brugeren, hvad han/hun kan eller skal gøre.

Udnyt læsefelter – det vil sige de steder på siden, hvor brugeren bevisligt opholder sig længst - og brug dem til de vigtigste informationer.

Derudover har landingssiden den helt simple funktion at vise den besøgende, at han/hun er kommet til det rette sted. Faktisk er der mange landingssider, der ikke opfylder dette helt basale krav – og ikke fordi hjemmesidens ejer/webmaster ikke vil ud med oplysningerne, men han/hun er måske ikke opmærksom på, at eksempelvis virksomhedens navn og adresse helst skal stå på alle sider og ikke bare kontakt-siden.

For at højne troværdigheden yderligere kan du vise, hvilke kunder du tidligere har haft ved at bruge testimonials eller logoer

Giv landingssiden struktur

Vi ved alle sammen, hvor irriterede vi kan blive, hvis vi skal bruge for lang tid på at finde ud af, hvad en side handler om. Derfor skal du give din landingsside en logisk og overskuelig struktur, så den besøgende umiddelbart får et overblik over indholdet. Det kan du gøre ved flittig brug af overskrifter og punktopstillinger. Lad være med at bruge for meget tekst, og lad en eventuel indkøbskurv være fremhævet og i skærmbilledet hele tiden – ikke noget med, at man skal klikke for at kunne finde den.

Endelig skal menustrukturen være logisk  –  ikke bare for den besøgendes skyld, men i høj grad for din egen, fordi du dermed giver den besøgende gode muligheder for at surfe rundt på din hjemmeside og se alt, hvad du kan tilbyde og ikke blot det produkt, der er fremhævet på landingssiden.

Splittest af landingssider

Det sidste råd, vi vil give, er, at du med fordel kan splitteste dine landingssider. Prøv to forskellige landingssider af ved hjælp af f.eks. annoncer og se, om den ene konverterer bedre end den anden.