SEO er ikke for alle

Søgemaskineoptimering (SEO) er et af tidens buzzwords, og der mangler ofte en kritisk tilgang til begrebet. Det vil vi forsøge at råde bod på ved på god gammeldags jysk facon (ja, ja i disse internettider) at stikke fingeren dybt i  jorden for at finde ud af, hvornår eksperthjælp til søgemaskineoptimering er lønsomt - hvilket det naturligvis er i mange tilfælde, men ikke alle!

Søgemaskineoptimering af en ekspert giver som regel et godt udbytte for:

  • Webshops - selv om det er afhængigt af branche, produkter og konkurrencemæssig situation, om det måske er mere økonomisk at bruge Google AdWords-annoncer end en dyr SEO-ekspert, og selv om en webshop kræver mere end blot søgemaskineoptimering for at blive en succes (i den forbindelse kan vi i øvrigt anbefale Martin Thorborgs e-bog E-pusher som en rigtig god guide til succes for din webshop).

    Endelig vil det være en fordel, hvis du selv kan stå for den løbende søgemaskineoptimering, når det gælder nye produktsider, men det kræver, at din webshop er programmeret, så det er muligt for dig selv at søgemaskineoptimere den.

  • Virksomheder, der satser på internetmarkedsføring, og det er mange, men... hvis en stor del af virksomhedens indtjening skal gå til SEO-konsulentbistand, skal udgifter og indtægter nøje vejes op over for hinanden. For en stor virksomhed vil SEO-bistand ofte være særdeles lønsomt. For en lille enmandsvirksomhed kan det i nogle tilfælde være mere økonomisk blot at investere i nogle Google AdWords-annoncer.

Søgemaskineoptimering af en ekspert er som regel ikke økonomisk forsvarligt:

  • Hvis din målgruppe er meget snæver. F.eks. virksomheder, der leverer mad til plejehjem eller skoler i et bestemt geografisk område, kommune e.l. Den problematik er de fleste virksomheder inden for dette område dog ofte selv godt klar over.
  • For virksomheder med meget specielle forretningsområder med lille konkurrence. Prøv f.eks. at søge på patentbarhedsvurdering. Her behøves ikke nogen dyr SEO-ekspert til at få hjemmesider inden for dette forretningsområde til tops. Mange gange kan du klare søgemaskineoptimeringen selv, hvis du har faciliteterne til det i dit CMS
  • For virksomheder, der opererer inden for brancher, hvor salget traditionelt bygger på konsulentbesøg.

  • For hobbyforetagender med minimal indkomst. Igen er det en fordel, hvis man kan gøre det selv.

Det er i det hele taget altid vigtigt at analysere virksomheden, dens kunder og øvrige markedsføring grundigt, inden der kan gives et bud på, om dyr SEO-konsulentbistand kan betale sig.

Med andre ord er SEO kun udbytterigt for de virksomheder, der har brug for det.

Gør det selv-SEO:

I tilfælde af, at du selv har mod på at gå i gang med søgemaskineoptimering af dit website, kan sagen naturligvis være en helt anden. Hvis du i forvejen:

  • Er din egen webmaster og dermed har kendskab til hjemmesiders opbygning.

  • Har et CMS, som giver dig mulighed for selv at søgemaskineoptimere din hjemmeside - dvs. at der sandsynligvis skal være visse SEO-komponenter installeret.

    Der findes mange CMS-systemer, som du selv kan søgemaskineoptimere. Bl.a. Joomla!, som vi har udarbejdet et utal af webløsninger i, er med de rette komponenter eminent til søgemaskineoptimering. Her behøver du heller ikke at kende til HTML-koder eller lignende for at kunne lave effektiv SEO.
  • Har kendskab til, hvilke søgeord og søgesætninger dine kunder bruger, når de efterspørger dine produkter.
  • Har tiden til at sætte dig ind i, hvordan man søgemaskineoptimerer et website, og hvordan en søgemaskineoptimeret tekst skal bygges op. Desuden kræves visse generelle tekstkompetencer.
  • Har tiden til at gøre det i  - for det kræver tid.

Ja, så er det blot at komme i gang.

Masser af råd om søgemaskineoptimering

Hvis du vil være din egen SEO-ekspert, findes der foruden kurser masser af gode råd på internettet. Men... tag dig i agt og find ud af, om der er personer bag anvisningerne. Der er nemlig større sikkerhed for kvaliteten, hvis der står en faktisk person eller en virksomhed bag. Anonyme råd skal man være meget kritisk overfor.

Derudover kan vi anbefale bogen "Bliv nr. 1 på Google" af Erik Bork. Selv om bogen er nogle år gammel, er der masser af gode råd om etisk søgemaskineoptimering (det kalder man det, når man ikke forsøger at "snyde" ved anvendelse af virkemidler som doorways og lignende).

Pointes kerneydelse er Joomla! CMS, som har mange rigtig gode værktøjer til søgemaskineoptimering. Vi rådgiver ofte de af vores kunder, der efterspørger rådgivning om, hvorledes de selv kommer godt i gang med søgemaskineoptimering af deres Joomla-website.